Is het verstandig om te adverteren via een marketplace?

0
34

Marketplaces stijgen de laatste jaren enorm in populariteit in de retailwereld. Wat dit zo bijzonder maakt, is dat je je producten op een gecentraliseerde plaats kan aanbieden in plaats van een eigen webshop of webwinkel. Vooral bedrijven zoals Amazon en Bol.com hebben hier erg interesse in. Zo zijn de Bol.com marketplace en Amazon marketplace goede voorbeelden hiervan.

Hoe gaan marketplaces precies in zijn werk?

Het zal je waarschijnlijk wel opgevallen zijn als online shopper. Een product zoals een kledingstuk of andere item die op een site als Bol.com niet direct van Bol.com af komt. Vooral kleine webshops maken hier gretig gebruik van en profiteren van een grote marktplaats als Bol en zodoende in de schijnwerpers komen te staan van een grote potentiële doelgroep. Niet alleen een Bol.com of Amazon maakt gebruik van marketplaces advertising, maar ook een partij als Google. Zodra je op het tabje "shopping" klikt zie je een groot aanbod producten van allerlei diverse webshops.

Is marketplace advertising het waard?

Als webshop of retailer zou je goed moeten nagaan of jouw bedrijf het waard is om op zulke website je producten aan te bieden. Zo zijn er veel voordelen, maar kleven er ook nadelen aan vast. Vooral als reseller kan het nadelig werken. Als reseller moet je het opnemen tegen grote partijen en merken die dezelfde producten aanbieden. Maar doordat ze grotere volumes, aantallen, aanbieden zijn ze ook een stuk goedkoper. En zodra je op Bol.com je producten gaat verkopen, zit het er dik in dat je ook zal moeten concurreren met producten van Bol.com zelf.

Nadelen voor het adverteren bij een marketplace

Daarnaast kan het leiden tot kannibalisatie van verkeer naar je eigen webshop. Het grootste nadeel is nog wel dat je inzicht in je klantendata verliest. Als je producten op een marketplace staan weet je bijvoorbeeld niet waar ze veel naar zoeken, waar ze allemaal op klikken en wie het zijn. Houd er dan ook rekening mee dat een klantenportfolio ook erg belangrijk is. En natuurlijk betaal je marges aan de marketplace zelf. Die liggen normaal gesproken erg hoog, tussen de 8% en 15% van bruto omzet. Maak de afweging of de extra belichting van je producten opweegt tegen de extra kosten die je maakt bij het adverteren bij een marketplace.

Voordelen van een marketplace

De voordelen zijn natuurlijk dat je een betere vindbaarheid hebt op de marketplace, maar ook op Google. De focus ligt hierbij dan ook niet dat je online goed vindbaar bent, maar hoe te onderscheiden. Daarnaast een voordeel is als klanten jouw product kopen via een marketplace dat ze bekend raken met je bedrijf. Voor een volgende koop kennen ze inmiddels jouw bedrijf en producten en zullen sneller terugkeren.